Bouře nad Plachtou

Už pár dní přemýšlím, jestli shrnout svoje myšlenky do tématu, který v posledních týdnech hýbe částí obyvatel Hradce. Co mě přesvědčilo o tom, že si sednu a začnu psát? Asi nejen to, že mám Plachtu moc ráda i když její minulost rozhodně nepůsobí čistě a zeleně. Předně to je „vox populi“, protože petici proti výstavbě silnice podepsalo několik tisíc lidí. I když by se dalo spekulovat nad tím, kolik z nich si zjistilo relevantní informace o problematice a kolik podepsalo jen pod vlivem emocí bez jejich přísunu.

Pro ty, co lokalitu Plachta neznají pár informací. Nachází se na jihovýchodním okraji města u silnice vedoucí od Olomouce. Pohledem do historie zjistíme, že byla využívána jako vojenské cvičiště a tím pádem si ponese i pár tisíc tun ekologické zátěže, to je prostě fakt. Skládá se ze dvou chráněných území – Přírodní památky Na Plachtě (vyhlášené v roce 1998 jako 1 a 2) a Na Plachtě 3 (vyhlášené v roce 2012). Ačkoliv se lokalita Na Plachtě nachází v těsném sousedství městské zástavby, zahrnuje tůně, rybníky, písčiny, vřesoviště, rašelinné louky, lesní porosty a rozptýlené skupiny křovin.Velké množství ekotonových přechodů a sousední mikroklimaticky odlišné prostředí Novohradeckých lesů zvyšují biodiverzitu území.  Z botanického i zoologického hlediska je PP Na Plachtě považována za unikátní. Kromě environmentální funkce plní v současnosti i funkci rekreační. Potkáte zde jak pěší, tak i cyklisty rozmanitého věku. Zvláště pro „malé loupežníky“ skýtá Plachta mnoho příležitostí, navíc se přes ni dostanete na oblíbené místo Městských lesů – Rytířské hradiště.

Ale vraťme se k tématu. Před nedávnem rozhodnutí Rady města rozčílilo mnoho obyvatel. Okrajem přírodní památky Na Plachtě by totiž mohla vést nová silnice. Zatím existuje jen na papíře, měřila by pouze několik stovek metrů, přesto budí velké emoce. Na jednu stranu se asi není čemu divit. Je to zeleň a emoce spojené s ní dělají svoje. Byla jsem se přímo na místě podívat a musím říct, že to nepovažuji za šťastné rozhodnutí. I když se jedná o pár stovek metrů, těžko odhadovat, jaký dopad by měla stavba a provoz na rostliny a živočichy žijící v její blízkosti.

A proč by tedy měla vzniknout sporná silnice a je vlastně potřeba? Na jednu stranu ano, protože se tahle část města rozvíjí. Za Petrofem vzniká nová bytová zástavba, v minulosti zde vyrostlo mnoho bytových domů. A k tomu i logistické a kancelářské centrum. A tím se samozřejmě zvýšila i doprava. Oproti tomu je z ekologického pohledu necitlivé zasáhnout do této cenné lokality. Čekáte ode mě závěr? Stavět nebo ne? Nejsem odborník, byl by to názor ovlivněný emocí. Napíšu ale jinou myšlenku, kterou se odjakživa řídím. Vždycky se dá najít kompromisní řešení, jen je potřeba ho aktivně hledat. Tak jsem na ty naše představitele města zvědavá, snad zvítězí ta nejlepší varianta pro občany i pro přírodu.

Eliška H.